Structuur
Op school vinden we het bieden van voorspelbaarheid, duidelijkheid en herhaling erg belangrijk. Wij vinden het daarnaast belangrijk om één geluid binnen ons onderwijs te laten klinken. Dit alles komt de rust in de school ten goede. Deze rust is belangrijk om te kunnen zorgen voor een klimaat waarin groei en ontwikkeling mogelijk is.
In de school is deze structuur duidelijk te zien en te merken. Zo zijn er duidelijke gedragsregels en afspraken over hoe we met elkaar en de spullen omgaan. Ook is er een duidelijk rooster voor de kinderen. De dagplanning is visueel zichtbaar en ook de leerdoelen zijn voor iedereen te zien. In de ochtend zijn de tijden van sommige vakken schoolbreed gelijk getrokken. Dit geeft ruimte om kinderen van groep te laten wisselen als dit passend is bij hun onderwijsbehoefte voor dit specifieke vak. In de ochtend is de rust in de school dan ook goed merkbaar. Kinderen weten wat er van hen verwacht wordt en overal zijn kinderen in rust bezig met de aangeboden leerstof. Op niveau. En op een manier die bij hen of de situatie past.
Op Avontuur
Naast de rust en de structuur vinden we het als school belangrijk om de kinderen ook volop avonturen te laten beleven. Om ze meer van de wereld te laten zien dan datgene wat alleen in lesboeken en methodes te vinden is. Of om de basisstof op een avontuurlijke manier te ervaren. Want ook dan is groei en ontwikkeling mogelijk! Naast het gestructureerde ochtendprogramma gaan de kinderen dus geregeld in de middag ‘Op Avontuur’.
Heel concreet is dit zichtbaar op de maandagmiddag. Dan heeft de hele school Avonturentijd. Tijdens deze middag zijn de kinderen, waar kan groepsdoorbroken, bezig binnen één van de volgende domeinen: excursies, culinair, leskisten, gastlessen, expressie, constructie, sport & spel, crea +, groen, multimedia of actualiteiten. Neem een kijkje op onze nieuwspagina voor een inkijkje in hoe deze middagen gevuld zijn met Avontuur en zie hoe bijvoorbeeld groep 4/5 en groep 7 samen soep koken, hoe groep 8 de kleuters onderwijs geeft over organen en hoe buiten de natuurles in de praktijk wordt gebracht.
Onderwijs
Ons onderwijs noemen wij passend en verrijkend. Het aanbod is gevarieerd en wordt, waar kan, voortdurend afgestemd op de (onderwijs) behoeftes van het kind. Dit kan betekenen dat kinderen die iets meer tijd en uitleg nodig hebben verlengde instructie krijgen om een bepaald leerdoel te beheersen. Of dat kinderen die voldoende hebben aan een korte instructie al snel aan de slag kunnen met materiaal en opdrachten die aansluiten bij hun niveau.
We vinden het belangrijk om, waar kan, samen met het kind te kijken wat het nodig heeft. Deze differentiatie is bijvoorbeeld terug te zien in de weektaak van de kinderen. Hiermee leren kinderen, steeds zelfstandiger, hun werk te plannen en wordt inzichtelijk aan welke leerdoelen ze deze week gaan werken.
In die weektaak is voldoende ruimte voor het aanbieden van extra lesstof. Bijvoorbeeld omdat een stukje herhaling van een bepaald onderdeel nodig is, of omdat basisstof compact aangeboden wordt en er daardoor voor een leerling meer ruimte ontstaat om uitdagende en verdiepende opdrachten te maken die de basisstof overstijgen. Leerlingen hebben daardoor de ruimte om bijvoorbeeld samen met een groepje te werken aan een project over de ruimte of om aan de slag te gaan met programmeren of een project over de Romeinen.
Daarnaast is er, vanwege het gestructureerde lesprogramma in de ochtend, ruimte om groepsdoorbroken te werken voor rekenen of begrijpend lezen. Kinderen kunnen daardoor aansluiten bij een lager of juist hoger instructieniveau, passend bij hun onderwijsbehoeftes. Voor veel kinderen sluit het aanbod van Op Avontuur hiermee voldoende aan bij hun behoeftes. Zo bieden we verrijking aan alle kinderen. Zij hebben zo de kans om zich op diverse terreinen te ontwikkelen.
Da Vinci-klas
Voor sommige kinderen is het bovenstaande aanbod nog onvoldoende uitdagend om tot leren te kunnen komen. Zij hebben hiervoor behoefte aan specifieke opdrachten en een specifieke begeleiding. Deze leerlingen ontmoeten elkaar op donderdag of vrijdag in de Da Vinci klas.
Deze klas wordt gevormd door bovengenoemde leerlingen van Op Avontuur én van 3 collega–scholen in de buurt die vallen onder hetzelfde bestuur. Juf Josien, specialist in meer- en hoogbegaafdenonderwijs, is de groepsleerkracht. Zij ontvangt op basisschool de Blauwe Aventurijn op woensdag van 8.15 – 12.00 uur leerlingen van groep 5 & 6 en op donderdag van 8.15-14.00 uur leerlingen van groep 7 & 8. De selectie en procedure hiervoor worden gedaan door de groepsleerkracht, de intern begeleider en natuurlijk in samenspraak met ouders en de leerling.